Vedhæftede filer slået fra midlertidigt pga hackerangreb!

Hjælp til brug af hjemmesiden. Forslag og ønsker, ris & ros fra brugerne.

Vedhæftede filer slået fra midlertidigt pga hackerangreb!

Indlægaf pboedker skrevet 31. jan 2006, 10:32

Som I måske har hørt og set i nyhedsmedierne, er Danmark genstand for en rigtig stor del af hackerangreb i disse dage. Således også Lotus klubbens hjemmeside.

Vi har i går haft besøg af en hacker, der oprettede sig som bruger på siden og oprettede et indlæg med en vedhæftet fil. En fil der, hvis den startes, laver forsiden om på hjemmesiden og får den til at pege på en (ja, rigtigt gættet) anden hjemmeside med forbandelser af Danmark.

Og det var jo lissom ikke os, der lavede de elendige tegninger, vel :!:

Jeg har slettet brugeren og hans fil, som heldigvis ikke har nået at gøre skade. Samtidig har jeg slået vedhæftede filer fra, dvs. at I vil opleve flere indlæg med henvisning til en vedhæftet fil, men I vil ikke kunne se den. Det gælder både dokumenter og billeder.

:idea: Mens jeg undersøger, hvordan vi kan gardere os imod den slags angreb (og om vi i det hele taget er sårbare med vores nyeste opdaterede version af SW), vil jeg forsøge at få koblet vedhæftede filer delvist til igen, så vi i det mindste har læse-rettigheder til filerne. Evt. bliver det sådan, at kun administrator kan vedhæfte filer. Evt. er jeg også nødt til at begrænse adgangen til 'Fotoalbum'.

Der vil komme tilføjelser til dette emne, efterhånden som jeg bliver klogere...
Sidst rettet af pboedker 3. feb 2006, 21:11, rettet i alt 2 gange.
Peter Bødker
Lotus Europa Special :D
Brugeravatar
pboedker
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: 19. dec 2005, 02:29
Geografisk sted: Herning
Medlemsnummer: 167

Indlægaf pboedker skrevet 1. feb 2006, 01:30

OK, så er vi vist klar til at åbne op igen for de vedhæftede filer. Generelt er der nu lidt færre muligheder for alm. brugere, men ca. de samme for medlemsgruppen. Jeg har lavet følgende rettelser:

Alle nye brugere skal godkendes af mig inden optagelse. På den måde har vi lidt styr på, hvem der deltager på siden.

Man skal stadig selv bede om optagelse i 'medlemsgruppen', hvis man også er medlem af klubben. Dog har jeg tildelt en del af jer medlemsrettigheder, hvis jeg har genkendt jer på navn eller email, og det vil jeg fortsætte med.

Man skal stadig være oprettet bruger, for at kunne skrive indlæg, men nu skal man også være i medlemsgruppen, for at kunne vedhæfte filer til indlæg. Alle må som tidligere se og læse vedhæftede filer. Hvis man som alm. bruger gerne vil vedhæfte en fil, f.eks. til et kalenderemne, så kontakt mig, og jeg skal hjælpe med det.

Man kan ikke længere vedhæfte filer til private beskeder. Beklager, men så må I bruge egen email eller andet.

Fotoalbum er ligeledes rettet til, så kun medlemsgruppen kan uploade billeder dertil. Kategorierne med de forskellige modeller er det kun undertegnede og Leo, der kan uploade til. Men igen, hvis du har et rigtig godt billede der hører hjemme der, så skal jeg gerne sørge for at få det lagt op.

Hmmm, det var vist det hele... Håber det virker :)
Peter Bødker
Lotus Europa Special :D
Brugeravatar
pboedker
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: 19. dec 2005, 02:29
Geografisk sted: Herning
Medlemsnummer: 167

Indlægaf pboedker skrevet 3. feb 2006, 01:17

Nu har jeg rettet den generelle hjælpetekst til i forhold til ovenstående. Det lader til at virke helt fint. 8)

Hvis du endnu ikke har læst hjælpeteksten, så finder du den her: http://www.lotusklub.dk/forum/viewtopic.php?t=19
Peter Bødker
Lotus Europa Special :D
Brugeravatar
pboedker
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: 19. dec 2005, 02:29
Geografisk sted: Herning
Medlemsnummer: 167


Tilbage til Hjemmesiden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

cron