Batteri vedligehold

Batteri vedligehold

Indlægaf FrederikHH skrevet 28. jan 2010, 15:59

Hej,

Jeg har arvet en Caterham Super Seven efter min far (håber det er ok jeg spørger her, til trods for Caterham fortegnet).

Jeg er i gang med indregistreringsprocessen og har nu fået liv i bilen igen efter den har stået stille i et lille år. I den forbindelse er der monteret nyt batteri. Bilen kommer ikke til at køre jævnligt (heller ikke i sommerperioden). Er der nogle gode råd til hvordan batteriet vedligeholdes bedst muligt? Jeg har hørt om nogle "bokse" som kan monteres, smides i stikkontakten og så sørger denne boks for at vedligeholde med afladning og opladning ved stilstand i en længere periode. Er der nogle der kender til denne type bokse? Det kompliceres dog lidt af, at der ikke er strøm i den garage som bilen holder permanent i, så andre råd modtages med stor taknemmelighed.

Et lille tillægsspørgsmål nu vi er ved elektronikken: Er det mon de rigtige ledninger på nedenstående link, hvis jeg ønsker at skaffe stik til at bytte om på signalet til henholdsvis tåge- og baklys (i henhold til synet)?

https://www.caterhamparts.co.uk/product ... 15e2e9c2a8

På forhånd tusind tak!

Mvh. Frederik H.
FrederikHH
Ny bruger
Ny bruger

Medlemsnummer: 0

Re: Batteri vedligehold

Indlægaf Mads Nygaard skrevet 28. jan 2010, 20:34

Hej Frederik
Det er helt i orden at stille Catherham spørgsmål. De er jo i familie.
Mht batteriet er det rigtigt der findes inteligente lader men de koster lidt ekstra. Feks. http://www.batteribyen.dk/ctek_multi_xs_3600_lader_til_blybatterier-p-2129.html

Den simple og billigere løsning er at lade nogle timer på batteriet hver anden eller tredje måned med en alm lader. Du kan evt afmontere batteriet og tage det med hjem.
Mads N
---------------------------
Seven S1
Mads Nygaard
Hyppig bruger
Hyppig bruger

Geografisk sted: Vejle
Medlemsnummer: 320

Indlægaf FrederikHH skrevet 28. jan 2010, 20:46

Hej Mads!

Tusind tak for input. Ang. din sidste løsning: Lever batteriet længe ved denne metode?
FrederikHH
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Mads Nygaard skrevet 28. jan 2010, 21:02

Blybatterier har bedst af at blive brugt. Der er to ting der slår dem ihjel:

1Total afladninger, selv få gange nedsætter kapaciten idet der dannes sulfater på blypladerne og deres aktive areal derved reduceres.
2 Overladning.

Et batteri aflades når det bare står, især hvis det er koldt. Derfor skal man lade på det under længere tids stilstand. Det kan på den anden side heller ikke tåle at stå tilsluttet en alm lader hele tiden, så overlades det. Det er her de inteligente lader kommer ind. De overvåger batteri spændingen og lader kun når det er nødvendigt. De gør det med forskellig styrke og også i pulser afhængigt af batteriets tilstand og den indstilling man vælger.

Jeg plejer at lade på på batteriet et par gange i løbet af en vinter og det er gået fint. Hvis du har et digitalt multimeter kan du selv kontrollere om batteriet trænger. Så vidt jeg husker har et fuldt opladet blybatteri 12,7 v i hvile (uden laderen tilsluttet og lidt tid efter laderen er slukket) når det ar helt opladet. Når så spændingen er faldet til eks lige under 12V lader du på det nogle timer og så kan det klare nogle måneder igen.

Ved længere tids stilstand bør du afmontere stelkablet. Så undgåes afladning af evt forbrugere i bilen (radio mm, i en Seven? Nej vel)
Mads N
Seven S1
Mads Nygaard
Hyppig bruger
Hyppig bruger

Indlægaf FrederikHH skrevet 28. jan 2010, 21:05

Lækkert. Tusind tak for den uddybende information. Lige hvad jeg søgte!

Mvh. Frederik
FrederikHH
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf jenbo skrevet 29. jan 2010, 08:41

Hvis ikke din Seven allerede har været på danske plader, skal du alliere dig med den danske Caterham agent for at få bilen certificeret. Du kan finde Regin Jensen via www.caterham.dk

Tillykke med nyerhvervelsen!
Leo
Lotus Seven S2 1500 PRE-XF 1961
Lotus Elan Sprint Fixed Head Coupe 1972
Brugeravatar
jenbo
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Bagsværd
Medlemsnummer: 245

Indlægaf FrederikHH skrevet 29. jan 2010, 15:08

Hej Leo,

Tak for informationen. Kontakten til Regin er dog oprettet for længst og han er guld værd!

Mvh. Frederik
FrederikHH
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf RuBo skrevet 29. jan 2010, 23:29

Tillykke med Syv'eren :mrgreen:

Hvor i landet kan man møde den når den får lov til at trække lidt frisk luft? :-)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
www.bil-bloggen.dk

RuBo

Studerende på DTU

Lotus Seven S3 1600 Crossflow 1969

Peugeot 205 1,4 XRi
Brugeravatar
RuBo
Hyppig bruger
Hyppig bruger

Indlægaf FrederikHH skrevet 30. jan 2010, 15:24

Hej!

Den kommer på vejene over hele landet men holder til i Vejle-området. Det er en bil både min bror og jeg vil benytte hen over sommeren. Men efter som vi har bopæl i Århus og København opholder bilen sig et sted midt imellem.

Vinteren føles meget lang lige nu!!!
FrederikHH
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf niels s. hansen skrevet 31. jan 2010, 11:49

Batteri vedligehold er en kendt problematik for alle "sæson-køretøjer".

Lad os starte med at slå fast at batteriets egenafladning ikke er større ved lavere temperaturer.
Batterier er kemi og reaktioner aftager med temperaturen.
Af samme grund falder batteriet evne til at levere strøm også med temperaturen.
Noget alle sikkert har oplevet.

Det er derfor en dårlig ide at vinteropbevare i et varmt fyrrum. (+5 grader skulle være optimalt).
Med en intelligent ladere kan batteriet være tilsluttet laderen hele tiden. Men det kræver naturligvis
at der er strøm tilrådighed.

Alternativt kan man anvende batterier med en lavere selvafladning. Jeg har selv brugt et såkaldt AGM
batteri fra Oddysey. Det har yderligere den fordel at der kan anvendes et væsentligt lettere batteri.
Noget vi seven-folk går meget op i - add lightness.
Oddysey hævder at deres batterier kan holde ladningen i 2 år: http://www.danbat.com/

Et skridt videre ville være at reducere det faktiske forbrug ved start. F.eks. moderne gearet starter, elektronisk tænding og optimal ledningsføring/dimension.

Jeg oplever med ovenstående tiltag ingen startproblemer, selvom jeg ikke får kørt så meget som jeg
kunne ønske i sæsonen :(

I øvrigt har T.Hansen iøjeblikket CTEK-ladere til en fornuftig pris, jeg har selv købt en XS-7000 og den
virker rigtig godt.
Niels S. Hansen / #398
Lotus Seven S2, 1962
www.super7.dk
Brugeravatar
niels s. hansen
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Charlottenlund
Medlemsnummer: 398

Indlægaf Erik skrevet 1. feb 2010, 20:43

Hej, jeg bliver nød til at komme med en kommentar. Jeg har haft min Seven i over 20 år og jeg tror jeg er på det 3. batteri (give and take 1 stk). Min erfaring fra daglig bilerne er at et batteri holder ca. 5 år. Og det ser ud som om mine Seven batterier holder 5-7 år. Det eneste jeg gør ved batteriet er at tage minus polen af om efteråret når den klodses op og sætte den på om foråret og starte bilen. Keine hexerei... Og bilen starter fint uden opladning af batteri. Den står i uopvarmet garage. Så man skal lige tænke sig om inden man bruger en masse penge på fancy opladere. Som regel er det et tegn på at batteriet er på vej til genbrug. MVH Erik
Erik
Hyppig bruger
Hyppig bruger

Geografisk sted: Charlottenlund
Medlemsnummer: 104

Indlægaf Mads Nygaard skrevet 2. feb 2010, 20:14

Her er lidt viden til den læselystne http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sporsmal-DK.PDF

Det er rigtig at selvafladningen falder ved lave temperaturer, det gør kapaciteten også derfor kan det virke som om batteriet er afladet :wink:
Mads N
Seven S1
Mads Nygaard
Hyppig bruger
Hyppig bruger

Tilbage til Andet