Chassinummer Lotus Eclat 1976

Tekniske forklaringer, illustrationer m.m. vedr. Lotus.

Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 10. feb 2023, 18:31

Hej lotus klub

Er der nogen der kan oplyse mig om hvor jeg finder chassis nummer på min lotus eclat fra 1976.

Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf pl skrevet 10. feb 2023, 20:32

Hej
på min fra 79 stod det på en plade på instrumentbrættet, så det kunne læses igennem front ruden, ellers på chassis pladen som er popnittet på, sidder i motorummet- på min Elite havde en ejer graveret det i glasfiberen - originalt er der ingen nummer i rammen, i Danmark vil den flinke synsman gerne ha et nummer slået i rammen og det kan så stå hvor som helst:0/
Brugeravatar
pl
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. jan 2006, 18:10
Geografisk sted: Nordborg
Medlemsnummer: 77

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 11. feb 2023, 13:57

pl skrev:Hej
på min fra 79 stod det på en plade på instrumentbrættet, så det kunne læses igennem front ruden, ellers på chassis pladen som er popnittet på, sidder i motorummet- på min Elite havde en ejer graveret det i glasfiberen - originalt er der ingen nummer i rammen, i Danmark vil den flinke synsman gerne ha et nummer slået i rammen og det kan så stå hvor som helst:0/



Hej PL
Tak for info.
Jeg har prøver at se om der står noget de ævnte, uden held.
Der har været popnittet en plade på højre for vange, men desværre er den gået tabt.

Har du info om der er kendskab til det du nævner, at der ikke er nummer i rammen, hos synsfolket ?
Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf pl skrevet 12. feb 2023, 10:17

Hej
mig bekendt er der ikke noget nummer i rammen på de tidligere typer Lotus, nummer bliver først slået i rammen ved registrering, og efter hvad jeg har oplevet er det den enkelte synsman der bestemmer hvor det skal stå.
uden chassis pladen kan den være svær at identificere, måske tidligere ejer kan hjælpe eller et tidligere registrerings nr.
mvh.
Paul
Brugeravatar
pl
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. jan 2006, 18:10
Geografisk sted: Nordborg
Medlemsnummer: 77

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 12. feb 2023, 13:44

pl skrev:Hej
mig bekendt er der ikke noget nummer i rammen på de tidligere typer Lotus, nummer bliver først slået i rammen ved registrering, og efter hvad jeg har oplevet er det den enkelte synsman der bestemmer hvor det skal stå.
uden chassis pladen kan den være svær at identificere, måske tidligere ejer kan hjælpe eller et tidligere registrerings nr.
mvh.
Paul


Hej Poul
Igen tak for info.
Jeg tror det bliver svært mht. tidligere ejer, bilen er købt for 40 år siden og har været opstaldet de sidste 32 år.
Tænker jeg skal forbi en synshal i morgen
Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf Anders Damgaard Andersen skrevet 13. feb 2023, 21:52

Hej Mikael.
Jeg tror, at fabrikken har hugget stelnummeret i rammen i 1976, sandsynligvis i området mellem motoren og højre forhjul, men det kan være svært at finde, og er måske ikke læseligt længere.
Måske kan du i stedet finde et karrosserinummer, der sandsynligvis er støbt ind i glasfiberen i motorrummet.
Se foto-eksempler for Elan her: https://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?f=51&t=18534
Lotus-fabrikkens arkivar AGraham@lotuscars.com vil måske kunne bekræfte registreringsattestens stelnummers overensstemmelse med dette nummer, og måske også med motornummeret, hvis motoren er den oprindelige. Se https://media.lotuscars.com/en/blog/and ... ivist.html
Med fabrikkens bekræftelse kan du nok få lov til at (gen)ihugge stelnimmeret i rammen.
Alternativt står de sidste tegn i stelnummeret sandsynligvis malet flere steder indvendigt i karrosseriet og måske også bagpå handskerum og andre indtræksdele. Man mærkede dengang mange af delene på fabrikken for at holde styr på dem inden samlingen, men disse mærkninger kan ikke ses uden afmontering af indvendige kabinedele.
Jeg håber, at det lykkes at bevise identiteten.
Mvh. Anders
AndersD
Brugeravatar
Anders Damgaard Andersen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. jan 2007, 18:01
Geografisk sted: Mårslet
Medlemsnummer: 12

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf Pensionisten skrevet 15. feb 2023, 00:29

Hej Mikael
jeg har en af de første Eliter indregistreret i Danmark, og har heller ikke nogen plade eller indhugget nummer i rammen.
Jeg er så heldig, at have historien om bilen fra de tidligere ejere.
Historien er den, at den fra fabrikken var forsynet med en Alu-plade med nummeret på. Synsfolkene ville ikke anerkende pladen som identitet, fordi den var popnittet på. Den kunne jo bores ud og udskiftes med en anden, og den blev derfor forlangt fjernet.
Synsfolkene anerkendte derfor at der blev ridset/graveret nummer i glasfiberkarossen, i skærmkassen ved højre forhjul lige over hjulophænget i motorrummet.
Måske er der sket det samme med din, da det også er fra 76.
Hvis den er omlakeret, kan det være at det er skjult af maling, for på min er det ikke særlig tydeligt.
Håber det hjælper med at finde nummeret.
V h. Gert
Brugeravatar
Pensionisten
Aktiv bruger
Aktiv bruger
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. jan 2012, 00:31
Geografisk sted: Lyngby
Medlemsnummer: 619

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 16. feb 2023, 18:51

Pensionisten skrev:Hej Mikael
jeg har en af de første Eliter indregistreret i Danmark, og har heller ikke nogen plade eller indhugget nummer i rammen.
Jeg er så heldig, at have historien om bilen fra de tidligere ejere.
Historien er den, at den fra fabrikken var forsynet med en Alu-plade med nummeret på. Synsfolkene ville ikke anerkende pladen som identitet, fordi den var popnittet på. Den kunne jo bores ud og udskiftes med en anden, og den blev derfor forlangt fjernet.
Synsfolkene anerkendte derfor at der blev ridset/graveret nummer i glasfiberkarossen, i skærmkassen ved højre forhjul lige over hjulophænget i motorrummet.
Måske er der sket det samme med din, da det også er fra 76.
Hvis den er omlakeret, kan det være at det er skjult af maling, for på min er det ikke særlig tydeligt.
Håber det hjælper med at finde nummeret.
V h. Gert


Hej Gert

Tak for info

Ja der har været popnittet en VIN plade på højre forvange, desværre ikke eksisterende.
Jeg har været stort set alle steder i rammen, inder-yderskærme mv., uden held.
Har modtaget info om, at det er nr. 2 Eclat der er kommet til landet, måske derfor indført uden der er banket mærke i rammen og kun et stelnummer på 4 cifre (iflg. reg attest).

Desværre skal jeg måsie nok forbi en synshal for nyt nummer.

Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf Kim.Poulsen skrevet 16. feb 2023, 19:52

Hej Michael

I følge part manualen er der ikke banket noget nummer ind andre end på de 2 plader der nævnes.

Eclat VIN.JPG


Fandt disse kommentarer andetsteds:

Det er ikke ulovligt så længe at synsvirksomheden har givet lov til det. Det er prægestempler du skal bruge, og det skal slås eller presses på et stykke plade der så svejses på.

Det skal herefter forevises for synshallen samt du skal gemme det dokument hvor der står du har fået lov til at lave et nyt stelnummer.


/Kim
Brugeravatar
Kim.Poulsen
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 846
Tilmeldt: 11. jun 2007, 00:59
Geografisk sted: Birkerød
Medlemsnummer: 492

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 19. feb 2023, 14:15

pl skrev:Hej
mig bekendt er der ikke noget nummer i rammen på de tidligere typer Lotus, nummer bliver først slået i rammen ved registrering, og efter hvad jeg har oplevet er det den enkelte synsman der bestemmer hvor det skal stå.
uden chassis pladen kan den være svær at identificere, måske tidligere ejer kan hjælpe eller et tidligere registrerings nr.
mvh.
Paul


Hej Poul

Tak for hjælpen.

Det lykkedes mig at finde stelnummer under 3 lag maling, neders på højre forvange.

Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 19. feb 2023, 14:17

Anders Damgaard Andersen skrev:Hej Mikael.
Jeg tror, at fabrikken har hugget stelnummeret i rammen i 1976, sandsynligvis i området mellem motoren og højre forhjul, men det kan være svært at finde, og er måske ikke læseligt længere.
Måske kan du i stedet finde et karrosserinummer, der sandsynligvis er støbt ind i glasfiberen i motorrummet.
Se foto-eksempler for Elan her: https://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?f=51&t=18534
Lotus-fabrikkens arkivar AGraham@lotuscars.com vil måske kunne bekræfte registreringsattestens stelnummers overensstemmelse med dette nummer, og måske også med motornummeret, hvis motoren er den oprindelige. Se https://media.lotuscars.com/en/blog/and ... ivist.html
Med fabrikkens bekræftelse kan du nok få lov til at (gen)ihugge stelnimmeret i rammen.
Alternativt står de sidste tegn i stelnummeret sandsynligvis malet flere steder indvendigt i karrosseriet og måske også bagpå handskerum og andre indtræksdele. Man mærkede dengang mange af delene på fabrikken for at holde styr på dem inden samlingen, men disse mærkninger kan ikke ses uden afmontering af indvendige kabinedele.
Jeg håber, at det lykkes at bevise identiteten.
Mvh. Anders


Hej Anders

Tak for hjælpen.

Det lykkedes mig at finde stelnummer under 3 lag maling, neders på højre forvange.

Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 19. feb 2023, 14:18

Kim.Poulsen skrev:Hej Michael

I følge part manualen er der ikke banket noget nummer ind andre end på de 2 plader der nævnes.

Eclat VIN.JPG


Fandt disse kommentarer andetsteds:

Det er ikke ulovligt så længe at synsvirksomheden har givet lov til det. Det er prægestempler du skal bruge, og det skal slås eller presses på et stykke plade der så svejses på.

Det skal herefter forevises for synshallen samt du skal gemme det dokument hvor der står du har fået lov til at lave et nyt stelnummer.


/Kim


Hej Kim

Tak for hjælpen.

Det lykkedes mig at finde stelnummer under 3 lag maling, neders på højre forvange.

Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0

Re: Chassinummer Lotus Eclat 1976

Indlægaf mgp skrevet 19. feb 2023, 14:20

mgp skrev:
Pensionisten skrev:Hej Mikael
jeg har en af de første Eliter indregistreret i Danmark, og har heller ikke nogen plade eller indhugget nummer i rammen.
Jeg er så heldig, at have historien om bilen fra de tidligere ejere.
Historien er den, at den fra fabrikken var forsynet med en Alu-plade med nummeret på. Synsfolkene ville ikke anerkende pladen som identitet, fordi den var popnittet på. Den kunne jo bores ud og udskiftes med en anden, og den blev derfor forlangt fjernet.
Synsfolkene anerkendte derfor at der blev ridset/graveret nummer i glasfiberkarossen, i skærmkassen ved højre forhjul lige over hjulophænget i motorrummet.
Måske er der sket det samme med din, da det også er fra 76.
Hvis den er omlakeret, kan det være at det er skjult af maling, for på min er det ikke særlig tydeligt.
Håber det hjælper med at finde nummeret.
V h. Gert


Hej Gert

Hej Gert

Tak for hjælpen.

Det lykkedes mig at finde stelnummer under 3 lag maling, neders på højre forvange.

Mikael


Tak for info

Ja der har været popnittet en VIN plade på højre forvange, desværre ikke eksisterende.
Jeg har været stort set alle steder i rammen, inder-yderskærme mv., uden held.
Har modtaget info om, at det er nr. 2 Eclat der er kommet til landet, måske derfor indført uden der er banket mærke i rammen og kun et stelnummer på 4 cifre (iflg. reg attest).

Desværre skal jeg måsie nok forbi en synshal for nyt nummer.

Mikael
Brugeravatar
mgp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. sep 2021, 22:29
Medlemsnummer: 0


Tilbage til Teknik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst