Lotus planlægger produktion i Kina

Lotus-links, der ikke lige passer ind i de andre kategorier.

Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf pl skrevet 21. feb 2022, 09:23

Iflg. Engelsk presse plænlægger Lotus børsnotering og produktion i Kina med over 100,000 enheder om året...

:shock: :shock: :shock:

https://www.theguardian.com/business/20 ... an-tenfold
Brugeravatar
pl
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. jan 2006, 18:10
Geografisk sted: Nordborg
Medlemsnummer: 77

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf Erik skrevet 21. feb 2022, 13:08

Hej
Sådan kan man ødelægge mange års historie med et snuptag...
Brugeravatar
Erik
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:46
Geografisk sted: Charlottenlund
Medlemsnummer: 104

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf mwl skrevet 21. feb 2022, 18:43

Erik skrev:Hej
Sådan kan man ødelægge mange års historie med et snuptag...


Volvo, Polestar, Apple og mange andre producerer i Kina og samlekvaliteten fejler bestemt ikke noget. Mig bekendt så er det også kun ikke-aluminiums chassis’erne der skal produceres i Kina. Polestar 5[1], der bygger på samme platform som Evija skal produceres på en ny Lotus fabrik[2] i England.
Den bil i snakker om i artiklen er formentlig Type 132, som efter sigende bygger på Volvo’s CMA platform (Volvo XC40 og Polestar 2), bliver allerede produceret i Kina. Jeg kan fra første hånd berette at den bil ikke fejler noget, men at jeg ville elske at se en Lotus fortolkning af en allerede fremragende bil. Tænk Carlton.

Onde tunger vil sige at det jo ødelægger Lotus’ image. Men det sagde man også om Porsche før Panamera oa. I sidste ende er det det, der nok skal til før vi får en ny “Elise”.

[1] https://www.automotiveworld.com/news-re ... -platform/
[2] https://media.lotuscars.com/en/news-art ... ampus.html
Brugeravatar
mwl
Aktiv bruger
Aktiv bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. dec 2014, 10:27
Geografisk sted: Skanderborg
Medlemsnummer: 766

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf Erik skrevet 22. feb 2022, 16:00

Hej igen,

Se hvordan det gik MG. Og mht Kina så har det ikke noget med kvalitet at gøre, men noget med historie og frem for alt at Kina er ikke et sted man har lyst til at købe produkter fra. Any case, Lotus som vi kender det er fortid. Og vi kan jo heldigvis nøjes med at købe de biler som de har lavet før i tiden.
Brugeravatar
Erik
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:46
Geografisk sted: Charlottenlund
Medlemsnummer: 104

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf soren skrevet 22. feb 2022, 18:57

Slap dog lige af, Lotus er da også tidligere blevet fremstillet i Kina, endda i meget ungdommelig sammenhæng:

https://en.wikipedia.org/wiki/Youngman_Lotus_L5

:-) :-)

Men derudover, uden at ane hvad der sker i fremtiden, så var MG et fuldstædigt dødt brand/logo hvor Lotus
dog stadigvæk producerer biler, og hvis man skal se hvad der generelt sker, når et eller andet firma, i et eller andet land, investerer i gamle bilmærker, har de jo ofte et godt syn på den historie de køber, som eksempel Volvo, Jaguar/Landrover, RR, Bentley, Skoda OSV!!, og Lotus selv under Proton!!.
Der er sikkert også eksempler på det modsatte har fundet sted.

Søren på vinterbadeferie :-)
Brugeravatar
soren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 324
Tilmeldt: 17. jan 2009, 23:10
Geografisk sted: København K.
Medlemsnummer: 351

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf TheRealStig skrevet 22. feb 2022, 23:22

De nye høje modeller er rettet mod en anden kundegruppe end os ikke særligt modne petrolheads.
Geely vil gerne introducere et sportsmærke på det uendeligt store kinesiske marked. Kineserne har ikke samme historiske link til Lotus fortid i motorsport, så er er det mere look og performance, der skal sælge.
Hvis pakken og priserne passer, er der sikkert også et marked i USA og Europa, for dem der ikke er mainstream og Tyskland-fikserede og ønsker et spændende alternativ.
Hvis det kan øge kendskabet til Lotus og skabe noget sund økonomi - så er det fint med mig.
Brugeravatar
TheRealStig
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: 30. maj 2007, 23:03
Geografisk sted: Saunte
Medlemsnummer: 574

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf Fisherking77 skrevet 23. feb 2022, 01:23

Enig med flere af ovenstående skribenter: hellere et levende Lotus, som kan tjene til dagen og vejen og investeringer i nye letvægts-modeller, end et dødt Lotus som holdt fanen højt og ikke lavede den SUV, som kunne sikre mærkets overlevelse.

Ret beset burde Lotus jo være gået konkurs mange gange siden Chapman døde - kun den geniale 111-alu-platform har holdt dem i gamet de seneste 25 år.
Noget skulle ske, og Geely som villig investor i produktionsmidler og nye modeller er bedre end mange tænkelige alternativer.

Hvis alle udviklingsaktiviteter flyttes til Østen og Hethel lukkes ned, er mærket også dødt for mig.
Men det er der intet som tyder på - tværtimod investerer Geely i faciliteterne i UK, og der lægges langsigtede planer for migrationen til EV.
Så lad os nyde vore Lotus’ med forbrændingsmotorer og håbe, at Lotus også fremover kan fremtrylle nogle af verdens sjoveste elektriske køremaskiner “made in UK” - nu er forudsætningen ihvertfald til stede :D
Brugeravatar
Fisherking77
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 26. aug 2015, 23:57
Geografisk sted: Roskilde
Medlemsnummer: 717

Re: Lotus planlægger produktion i Kina

Indlægaf soren skrevet 23. feb 2022, 02:57

Længe leve Ekectro fuel og Power to x :-)

Hvem ved, om ikke de ovenstående brændstoffer kan friholde os for lydløse Lotus´er.
Jeg mener det var Lambo, der fornyelig afviste en elektrisk/lydløs fremtid!! :-).
Det bliver måske som at købe høj oktan flybrændstof idag!!??.

Man må vel også indrømme, at Lotus altid har været til købs. Næsten mere end alle andre bilmærker
jeg kan komme i tanke om. Først med at lade bilerne skifte navn til flere forskellige sponsorer og senere
med at kalde div. andre biler Lotus (Ford C/Sunbeam/Opel x 2/Kia Elan) der er sikkert andre jeg har glemt. :-)
Og så hele Caterham tingen!!.
Men de er jo faktisk sluppet forbløffende godt fra det hver gang.

Jeg tror ikke de der kinøjsere er så dumme, at de skider på det de har købt og betalt for. Man må jo indrømme at det er gået meget godt med udvidelsen af Porsche´s range, selvom jeg hellere ville være fri
for at Lotus går samme vej :-( :-).

Tiden med ekstremt lette biler er vel også, desværre, forbi med alle sikkerhedskrav osv. !?.

Hilsen fra verdens største (rullende) bil museum :-) (desværre uden Lotus repræsenteret)
Brugeravatar
soren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 324
Tilmeldt: 17. jan 2009, 23:10
Geografisk sted: København K.
Medlemsnummer: 351


Tilbage til Diverse Lotus

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

cron