Besøg i synshallen

Lotus-links, der ikke lige passer ind i de andre kategorier.

Besøg i synshallen

Indlægaf niels s. hansen skrevet 23. apr 2020, 23:12

Så blev det igen tid til besøg i synhallen.
Jeg har haft bilen siden 2004, så det er mit andet besøg med Lotusen i de danske synshaller.
Jeg husker det første besøg som temmelig overfladisk.
Der blev stort set ikke checket andet end - at den kunne lyse og båtte.

Jeg havde dog på fornemmelsen at jeg formodentlig ikke kunne slippe helt så let denne gang.
Så her i vinter fik jeg skiftet et temmelig bulet bundkar, som jeg havde mistænkt for at have "pisset
territoriet" lidt grundigt af.
Samt ordnet en håndbremse som af design aldrig kan virke optimalt.
For dem der ikke ved det - er det på en Seven S2 konstrueret således, at inderkablet er fastgjort i begge
ender. Og det er yderkablet der bevæger sig. Hvem kunne have fundet på det ?

Nå, men temmelig godt forberedt trillede jeg afsted mod synhallen.
Jeg havde dog bemærket at der stadig hang en enkelt dråbe olie fra bunden af motoren ved tidligere ture.
(mistanke til pakning ved bundprop, så det ordnes formodentlig ved næste olieskift).
Men ville dog lige tørre det rent på nærmeste P-plads
Så ville kræet f..... ikke starte igen - lidt panik 5 minutter i aftalt tid.
Hurtig diagnose - stikket til solenoiden på starteren var knækket. (vibration)
Damn. Dårlig timing.
Fik skabt kontakt med enden af kablet. Og det kunne akkurat holde til endnu en start i synshallen. Phew.

Synshallen var på Lagergårdsvej i Gentofte, de virkede umiddelbart imødekommende og jeg fornemmede
en vis "forståelse" for "gamle" biler.
Smilet var da også svært at tørre af synsmanden efter en kort prøvetur.
Bilen blev gennemgået som foreskrevet, og det endte med en "betinget godkendelse".

"Der mangler hvide hætter på skruerne til nummerpladen"

Det er så ordnet uden omsyn, og nu kan jeg køre 8 år inden næste syn.

Happy Motoring.
Niels Sigvard Hansen / #398
Lotus Seven S2, 1962
http://www.super7.dk
Brugeravatar
niels s. hansen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 209
Tilmeldt: 23. jan 2006, 10:29
Geografisk sted: Charlottenlund
Medlemsnummer: 398

Re: Besøg i synshallen

Indlægaf deepo skrevet 24. apr 2020, 00:06

Det er altså lidt svært at holde gallen tilbage, når manglende hvide hætter på skruerne til nummerpladen ender i "betinget godkendelse", og efterfølgende obligatorisk genbesøg ved synshallen.

Jeg havde ikke fået det aftagelige anhængertræk med til syn = kom igen, og betal endnu en gang...

Der er vel ikke nogen "mangel" der er lille nok, til at man slipper med en advarsel?

/Mogens
Brugeravatar
deepo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 241
Tilmeldt: 17. apr 2013, 15:51
Geografisk sted: Nibe
Medlemsnummer: 670

Re: Besøg i synshallen

Indlægaf mortenjust skrevet 24. apr 2020, 12:12

Ja, det er et tilbagevendende problem. Det er jo helt rimeligt at bilerne på de danske veje er sikre, det tror jeg ikke der er nogle der er uenige i.

MEN, der er bare for stor varians i hvad der går igennem og hvad der ikke går igennem, det gør det svært at forberede ordentligt. Så kan man jo bare sørge for at alt er OK, tjo, men som der skrives er det ikke al teknik der er konstrueret til mere end et par års brug, og det er ikke alle synsfolk der har forståelse for det.

Når det er sagt, fik jeg min bil synet for knap 2 år siden, godkendt på trods af defekt hjulleje og en forlygte der lyst på månen. Tror den lettere korpulente synsmand gerne ville undgå endnu en tur ind i bilen, som jo havde tag på i dagens anledning. Det var en fest, først se ham åbne den forkerte dør og konstatere rattet manglede, og så i den rigtige dør forsøge at komme ind.... Til sidst måtte han hente mig og spørge hvordan, det viste jeg ham så. Han fik et par ufuldbyrdede forsøg mere, inden jeg viste hvordan rattet kunne tages af, han ville gerne have taget af, men det måtte jeg forklare nok ville tage det meste af de 20 minutter der var sat af.

Nå, årets fest bliver LED forlygter, hvad de siger til dem, men jeg har en plan......

Held og lykke med jer andres synsbesøg, det er jo et lotteri vi spiller med i her, på trods af at vores små biler sandsynligvis er bedre vedligeholdt end mange der kører hver dag.

God solfyldt weekend, håber på mange gode ture for og med jer alle

/Morten
Brugeravatar
mortenjust
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:47
Geografisk sted: København
Medlemsnummer: 729

Re: Besøg i synshallen

Indlægaf Per Nitro skrevet 24. apr 2020, 14:09

Mit sidste syn på min Caterham sent i efteråret var også en oplevelse.
Synsmanden påpegede at mit luftfilter(K/N) kun var mekanisk og at det skulle sidde i en boks – det jeg havde på, var en konstruktiv ændring. Videre påstod han at min justerbare undervogn var en konstruktiv ændring. Han sagde at det ikke var standard.
Vi havde en lidt heftig diskussion om standard på en Caterham – Jeg har set mange af de Caterhams, der kører i Danmark og INGEN af dem er ens.
Den blev dog sendt til omsyn på en defekt håndbremse og det var ok.
Jeg fixede håndbremsen, men valgte et andet sted til omsynet. Synsmanden der, mente at min bil var ok og at den anden synsmand blandede originalitetskravet omkring veteranbiler ind i diskussionen.
/Per Nitro
Caterham
Brugeravatar
Per Nitro
Aktiv bruger
Aktiv bruger
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. sep 2009, 09:47
Geografisk sted: Herlev
Medlemsnummer: 571

Re: Besøg i synshallen

Indlægaf deepo skrevet 24. apr 2020, 17:24

Jeg fandt lige det her om originalitetskrav til veteranbiler:
https://bilmagasinet.dk/blogs/redaktoer ... teranbiler
Tankesættet er, at hvis der er betalt afgift af bilen i Danmark som ny, eller inden den er fyldt 35 år, må man gøre ved bilen, hvad man vil, inden for det tekniske reglement.


/Mogens
Brugeravatar
deepo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 241
Tilmeldt: 17. apr 2013, 15:51
Geografisk sted: Nibe
Medlemsnummer: 670

Re: Besøg i synshallen

Indlægaf The Stig skrevet 30. apr 2020, 16:18

@Per Nitro, hvordan fiksede du håndbremsen?
Sidst fik jeg kun godkendt min med nød og næppe, efter udskiftning af klodser, smøring osv. Den kan bare ikke trækkes hårdt nok...
Dbh Stig
Caterham 7, 1990
Brugeravatar
The Stig
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 3. mar 2017, 18:06
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Medlemsnummer: 755

Re: Besøg i synshallen

Indlægaf Per Nitro skrevet 2. maj 2020, 14:36

Hej Stig.

Monterede nye bakker og så justerede(strammede) jeg tværarmen til højre bagbremse.
Inderkablet var for langt til at man på de få klik kan få bremsen til at fungere, og jeg kunne ikke stramme det mere. Så jeg fixede et mellemstykke på ca 4cm som jeg satte på kablet ved håndbremsen. Lidt Storm P, men det virker.
Bruger dog kun håndbremsen - når bilen skal til syn.

Hilsen
Per
/Per Nitro
Caterham
Brugeravatar
Per Nitro
Aktiv bruger
Aktiv bruger
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. sep 2009, 09:47
Geografisk sted: Herlev
Medlemsnummer: 571


Tilbage til Diverse Lotus

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

cron