Artikel om Lotus Europa på fpn.dk

Lotus-links, der ikke lige passer ind i de andre kategorier.

Artikel om Lotus Europa på fpn.dk

Indlægaf jano skrevet 4. jan 2008, 11:13

Jano
flyvemaskiner,,, med og uden vinger! ;-)
Brugeravatar
jano
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. jan 2006, 10:24
Geografisk sted: Bagsværd
Medlemsnummer: 430

Indlægaf Seven7 skrevet 4. jan 2008, 17:45

Hermed lidt ekstra info om bilen.
Bilen har været i landet fra ny. Der kom 2 gule og en i JPS farve (som de berømte F1 biler).
Der blev lavet 100stk i JPS farve, i forbindelse med at Fittipaldi blev F1 mester i 1972. Den har haft 4 ejer fra ny, de 2 første kvindelige. Den sidste ejer havde den over i 10 år.
Denne bil blev testet i BILEN OG BÅDEN nummer 4, April 1973 (det nummer der er en Gul 7 S4 på forsiden) af Tori Lindstrøm. Hans konklusion: Enormt fræk, den kører som et sportsfly, undervogn som en formel bil.
En lille sjov detalje er at stålkrumtappen er fra Chris Meeks berømte racerbil (er også i Danmark, fabrikkens mest vindende racerbil).

Ja det er min gamle bil :) .

MVH

Tore
Brugeravatar
Seven7
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 23. jan 2006, 23:04
Geografisk sted: odense SV
Medlemsnummer: 114

Indlægaf pboedker skrevet 4. jan 2008, 18:54

Ha, jeg skulle ellers lige til at beskylde dig for at huske forkert, Tore. Godt, at jeg checkede linket først. :D

Grunden til min forvirring er, at der i Januar-nummeret af Bilmagasinet er en ligeledes flot klassiker-artikel om Niels Peter Vadstrup's Europa. Jeg kan godt nok ikke finde artiklen på deres hjemmeside, men har naturligvis sikret mig et eksemplar på tryk. Bilen er Henning Hjort's den gamle, og den har da vistnok også været i DK fra starten også...

Som du skriver, blev der først fremstillet en nummereret serie JPS-Specials, men antallet varierer nu ( i vanlig Lotus-stil!) lidt efter kilderne. Og da man så var færdig med denne serie, syntes man i det hele taget så godt om striberne, at man fortsatte med dem (også i de andre farver, men dog uden nummerering) helt til de sidste biler i '75. Ud over JPS-plaketten på instrumentbordet er der i øvrigt ingen forskel til en almindelig Europa.
Peter Bødker
Lotus Europa Special :D
Brugeravatar
pboedker
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: 19. dec 2005, 02:29
Geografisk sted: Herning
Medlemsnummer: 167

Indlægaf Seven7 skrevet 4. jan 2008, 22:25

Hej Peter

Der kom 1 sort min den gamle. 2 gule (Anders Århus og Hennings (blev malet sort for rigtig lang tid siden).

Mvh

Tore
Brugeravatar
Seven7
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 23. jan 2006, 23:04
Geografisk sted: odense SV
Medlemsnummer: 114

Indlægaf pboedker skrevet 5. jan 2008, 01:31

Ahaa... Jeg undrede mig også over, hvad der var blevet af den ANDEN gule, du nævnte.

Men nu har jeg da lidt at drille Henning med, næste gang han stikker til mine to vinduesviskere, haha 8)
Peter Bødker
Lotus Europa Special :D
Brugeravatar
pboedker
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 317
Tilmeldt: 19. dec 2005, 02:29
Geografisk sted: Herning
Medlemsnummer: 167

Indlægaf jenbo skrevet 5. jan 2008, 14:15

Min gamle gymnasiekammerat Bo Pårup Laursen ejede i 70erne den Seven, som Mads Skad[s]s[/s]berg på [s]Tåsinge[/s] Thurø vist stadig har samt en sort Europa JPS. Bo var vist nok kasserer i nogle af klubbens tidligere år og var Hunter Hawker jagerpilot i Skrydstrup og omtrent lige så hurtig til lands som i luften. Derefter blev han uddannet skolelærer og var lærer i Juelsminde, men boede også i en periode i Horsens. Som jeg husker det købte han Europa'en totaltskadet af et forsikringsselskab, men fik ordnet det således at bilen kunne genopbygges, hvilket den blev af et LOTUS værksted over en meeeeget lang periode i England - til sidst med Bo's egen hjælp. Alt sammen vist nok sidst i 70erne. Derefter havde han bilen kørende i 1-2 år, men det blev ikke et lykkeligt ægteskab og Europaen fandt så et nyt hjem. Det er nok derfor Bo stadig lever i bedste velgående (netop pensioneret fra flyvevåbnet, som han vendte tilbage til).
Tore/Peter, hvem af jer ved, hvor den bil er i dag ud fra denne beskrivelse ?
Sidst rettet af jenbo 6. jan 2008, 16:15, rettet i alt 1 gang.
Leo
Lotus Seven S2 1500 PRE-XF 1961

Einstein: "Nothing happens before something moves"
Brugeravatar
jenbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 20. jan 2006, 12:10
Geografisk sted: Bagsværd
Medlemsnummer: 245

Indlægaf Mads S skrevet 5. jan 2008, 23:31

Vil godt lige komme med en rettelse...Mads SKADBERG er navnet og er bosat på THURØ.. stadig ejer af en Lotus Seven som blev kørt af en glad fighter Pilot Bo P i sin ungdom...derfor er min håndbremse at finde mellem benene hvis lokommet brænder....
Brugeravatar
Mads S
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. mar 2007, 00:10
Geografisk sted: Sydfyn
Medlemsnummer: 241

Indlægaf jenbo skrevet 6. jan 2008, 16:13

Hej Mads,
undskyld jeg vækkede dig - det er godt nok længe siden jeg har hørt lyd fra dig. Det er nok derfor jeg ikke huskede dit og øens navn korrekt. Håber snart at se dig og bilen igen! Efter billedet at dømme er der da kommet plader på bilen igen.
Leo
Lotus Seven S2 1500 PRE-XF 1961

Einstein: "Nothing happens before something moves"
Brugeravatar
jenbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 20. jan 2006, 12:10
Geografisk sted: Bagsværd
Medlemsnummer: 245

Indlægaf Mads S skrevet 6. jan 2008, 21:57

Hej Leo,
Din undskylding er modtaget...og min kone hilser i baggrunden. :lol:
Brugeravatar
Mads S
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. mar 2007, 00:10
Geografisk sted: Sydfyn
Medlemsnummer: 241


Tilbage til Diverse Lotus

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster