Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Her kan du lave et link til det værksted, der reparerede din bil til UG eller den forhandler, der skaffede stumperne til den.

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 29. jul 2013, 16:57

mener en s1'er er noge lign foelgende>

38-30l =FULL
30l-10l = Det aktuelle tal skrives
10l-0l =REFILL

-Alt sammen med vanlig "lotus noejagtighed".

Skulle undre mig om tankkapaciteten skulle vaere forringet saa meget.
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf LasseNielsen skrevet 29. jul 2013, 17:18

MartinRiedel skrev:mener en s1'er er noge lign foelgende>

38-30l =FULL
30l-10l = Det aktuelle tal skrives
10l-0l =REFILL

-Alt sammen med vanlig "lotus noejagtighed".

Skulle undre mig om tankkapaciteten skulle vaere forringet saa meget.


Forringet? Det er jo bare et af de tiltag til de bedre køreegenskaber en S2 har. ha ha ha..

The fuel tank is stated in the brochure as being 32 litres but in reality it is over 36 litres. <-- S2

The fuel tank is stated in the brochure as being 36 litres but in reality it is over 40 litres. <-- S1

kilde: http://www.elises.co.uk/models/s1/ http://www.elises.co.uk/models/s2/
/Lasse
BilledeBillede
Brugeravatar
LasseNielsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 27. jan 2010, 13:17
Geografisk sted: Fyn
Medlemsnummer: 583

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 29. jul 2013, 17:24

Haha ja okay forringet var maaske ikke et retfaerdigt ordvalg.

Dog mange der mener at S2'erens koereegenskaber var vaesentlig ringere end s1'eren.

Nok et resultat af "masseproduktionen"... man kunne ikke have at bilen nu pludselig kunne smide numsen ud, naar det var direktoer fruen der koerte i den... ABS, Aircon, el-ruder, smallere fordeak osv., var en naturlig konsekvens af dette.

Da bilerne er saa ens, er det dog relativt enkelt at rette op paa. Nye hjul og ny GEO skulle sikkert kunne goere det meste.
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf LasseNielsen skrevet 29. jul 2013, 17:41

MartinRiedel skrev:Haha ja okay forringet var maaske ikke et retfaerdigt ordvalg.

Dog mange der mener at S2'erens koereegenskaber var vaesentlig ringere end s1'eren.

Nok et resultat af "masseproduktionen"... man kunne ikke have at bilen nu pludselig kunne smide numsen ud, naar det var direktoer fruen der koerte i den... ABS, Aircon, el-ruder, smallere fordeak osv., var en naturlig konsekvens af dette.

Da bilerne er saa ens, er det dog relativt enkelt at rette op paa. Nye hjul og ny GEO skulle sikkert kunne goere det meste.


Vi prøver lige igen. Der er ikke ABS, Aircon, el-ruder by default i en S2 :-) Ja den fik smallere fordæk, ingen bil skal pludselig smide numsen, det skal ske i kontrol. Jeg kan ikke lige finde den video hvor en udvikler fra Lotus viser Clarkson i topgear hvorfor det er så meget bedre med de smalle fordæk, men pointen er at Clarkson ikke kan køre bil :-)
/Lasse
BilledeBillede
Brugeravatar
LasseNielsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 27. jan 2010, 13:17
Geografisk sted: Fyn
Medlemsnummer: 583

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 29. jul 2013, 18:03

Det er nu de faerreste der benytter bilen til race, der smidder smallere fordaek/faelge paa bilen, saa om jeg vil kalde det en opgradering, vil jeg nu tvivle meget paa.

Dog staar forenden helt naturligt mindre fast, hvilket fordre understyring fremfor overstyring, hvilket for en uoevet koere er at forestraekke.

Kender godt videoen du referere til, men den udstiller nok i hoejere grad hr. Clarkson, end beviser det er bedre med smalle fordaek. -I saa fald, hvorfor er det ikke tuning-option nr. 1 naar en Elise skal koere fx Trophy race i UK? -Tveartom, saetter forlk gerne 0.5-1" breddere fealge paa!
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 16. aug 2013, 12:59

Test af det nye setup (Sturup 15/8-2013 med TCD)



Så kom den første Trackday efter jeg havde fået justeret det hele ind. -Et enkelt smut forbi min mekaniker, hvor vi bla, fik skiftet olie, benzinfilter -lyttet efter mislyd (som viste sig at være min udstødningsmanifold der nægter at slutte 100% tæt når den bliver meget varm -pyha), samt skrue motorophænget fast (de underligste ting der rasler løs når man køre sin bil hårdt). -Til sidst en rensning af luftilteret, samt påmontering af mine “racer-hjul” -dvs de originale 111s fælge, -denne gang med Kumho V70a -Fordæk helt nye, men en anelse for brede (195), bagdæk brugt en enkelt gang, og iøvrigt 5år gamle, samt af deres “gamle” compound -K60… well ikke helt optimalt, men testes det skulle det da :-D

Robert havde advaret mig om at man lige skulle lære bilen efter at have lavet så meget om på setupet. -Der ville nærmest være tale om en ny bil.

Det havde han sådan set også ret i. -Bilen føltes generelt mere “plantet” og langt mere styrevillig. -Den var således meget letteret at trække ind mod midten af svinget i Captains Hairpin (der hvor jeg tidligere fik lavet en lidt for vild overstyring). -Jeg valgte iøvrigt at køre hele trackdayen med samme dæmpersetup, dvs 8/19 forand og 5/19 bagpå, dæktryk (varm) foran: 1,3 bagpå: 1,5. -Næste trackday må så bruges på justere dette ind om nødvendigt -Denne gang var det vigtigt at blive fortrolig med bilen.

-Det gik relativt hurtigt med at blive fortrolig (et par omgange), dog lidt forstyrret af en bremselampe der havde besluttet sig for at lyse rødt af og til (kombineret med en underlig følelse i bremsepedalen på et tidspunkt). -Den underlige følelse forsvandt (var nok bare en lille sten/gummi eller lign der havde sat sig mellem skiven og klodsen), og lampen tror jeg lyste grundet ir på stikket -men skifter nok væsken inden næste gang alligevel.

En ting er hvordan det føltes, en anden om det i virkeligheden er hurtigere. -Well hurtig var den! -Søren der kørte den anden Elise der var med på dagen, “plejede” at være en spids hurtigere, men denne gang var det min der var en anelse hurtigere rundt på banen. -Der var iøvrigt ikke andet der var med denne gang, der kunne følge med de to Lotus’er :-D -Men nu er banen jo også nærmest som skabt til de små lette Elise’er.

Benyttede andet “stint” til at forsøge mig med lidt hurtige tider (de første 20 minutter brugt på at blive fortrolig med bilen igen). -Jeg lavede hurtigt en tid der var på linje med min tidligere hurtigste tid (1.12.5), og blev ved med efterfølgende at skære ca 0,5 sekund af omgangstiden. -Det hurtigste jeg endte på var 1.11.09 -Hele 1.5 sekunder hurtigere end min hidtil hurtigste tid på banen! -og der er mere at komme efter -Særligt da Sturup denne dag var meget glat, grundet den lige havde været brugt til drifting. Derudover var det begrænset for mange “clean laps” jeg fik efterfølgende. -Ikke hjulper at en Orange Clio der valgte at smide gearkassen i det ene sving (og dermed “snyde” os for 10 minutter ;-) ) -Håber dog at Michaels bil snart bliver god igen

Generelt må jeg dog sige jeg er meget imponeret over det nye setup, og tiderne beviste at det virkelig var noget der virkede -1,5 sekund hurtigere er ikke småting!. -Nu må målet været at få forfinet min settings for dæmperne, samt få tiden endnu længere ned :-)



Tak til TCD for et godt arrangement -Som altid er der 100% styr på tingene.
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Foregående

Tilbage til Værksteder, forhandlere m.v.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron