Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Her kan du lave et link til det værksted, der reparerede din bil til UG eller den forhandler, der skaffede stumperne til den.

Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 17. jul 2013, 10:57

Har i weekenden faaet cornervejet og lavet fuld GEO hos Robert Serwanski i Malmo... Arbejdet blev udfoert til en fast pris (da manden er for meget perfektionist til at kunne tillade sig at charge en timepris for det).

Hele oplevelsen var ekstremt positiv. -Bedre service faaes simpelthen ikke! -Hvis du har faaet investeret i en gevindundervogn, kan jeg virkelig anbefale at faa den sat ordenligt op (lidt fjollet at bruge 10.000 paa en avanceret undervogn, og saa ikke udnytte det den kan!?)..

Man kan naturligvis google manden, men kan her indledningsvis afsloere at der er tale om yderst kompetent Herre, der ved mere om opsaetning af undervogn end jeg kan forestille mig noget vaerksted kan hamle op med. -Prisen er ogsaa hoejere, men langt fra urimelig. -3.000 SEK (excl VAT). For denne pris fik jeg foelgende:

*Vurdering af hvilket setup HAN mente ville passe til min koerestil/baner jeg koere paa osv.
*Gennemgang af hele undervognens aktuelle tilstand (en laaaaang liste med ting der blev observeret mens han var under bilen)
*Raad og vejledning mht opgraderinger (toe-link spacers, reduced bump-steer, adj drop links til ARB osv)
*Mulighed for udskiftning af reservedele der alligevel var pillet af: skiver/klodser, motorolie (bilen er alligevel haevet op), bremse vaedske osv.
*Cornervejning og justering af GEO
*Cornervejning og justering af GEO (Ja, det skal goeres flere gange :-))

-well til sidst en laaaaang snak om hvordan de forskellige forhold indvirker paa hinanden, lidt teori om daektryk, motor-olie osv osv.... manden er entusiast og det lyser ud af ham! -Skulle jeg havde betalt ham en timeloen for dette arbejde, var jeg nok noedt til at saelge bilen!

Du kan laese meget mere om min oplevele her:

http://lotuselise.dk/justering-af-geo-og-corner-vejning-af-undervogn/
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 23. jul 2013, 18:09

Jeg har nu lagt data for corner weith og GEO op.

Corner vejning:

Bilen vejer excl køre og 23 liter benzin: 751kg. -Dvs 821 kg incl mig (det var sådan vi satte bilen op -man kunne også vælge at gøre det med 2 køre i bilen, hvis man som oftes har en anden med).

Bilens vægt er mellem højre og venstre 51,6 / 48,4% og for bag: 41 / 59% -Cross er (naturligvis) 50/50

Her er i kg vægten på hvert enkelt hjul:

163 / 176

237 / 250

Uden at flytte statisk vægt, er det vist ikke muligt at lave dette mere optimalt.

En sjov sidebemaerkning, er ioevrigt at man med PBPB's vegt in mente, kan konstatere at vaegten faktisk ER hoejere, paa en S2... Husker der er nogen der har fejet dette faktum af banen, med argumentet om at Lotus aendrede maaden hvorpaa de beregnede vaegten af deres biler. -Dette lader ikke til at vaere korrekt, da en S1 i dette tilfaelde vejer intet mindre end 125kg mindre end en s2 :-)
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf ClausM skrevet 25. jul 2013, 13:32

Hej Martin

Jeg lavede cornervejningen på Pers bil, og han havde større/tungere hjul, næsten fuld tank og vejer selv måske 50 kilo mere end dig.

Så jo, der er forskel på S1 og S2 - især når S2'eren har mere udstyr og indtræk. Men den er langt fra 125 kg :-) Hvis du fjerner den ekstra polstring fra kabinen, elruderne m.v. fra Pers og sætter små hjul på, så vejer den ikke mere end max 50 kg. mere.

Og det hænger nok sammen med større motor og stærkere gearkasse. K-motoren er jo meget let.

I sin grundkonstruktion er der ikke meget i en S2'er, som vejer mere end en S1'er. Det er jo samme bil, blot er glasfiberen udført lidt anderledes, sæderne er polstret lidt bedre og instrumentbrædtet har fået et facelift.

Hvis du finder en S2'er med med K-motor, så er vægten næsten identisk med en S1'er.
Mvh Claus Møller

Billede
http://www.cm-motorsport.dk/ Gået totalt morfar. Retrofarver og diesel gadebil... Savner Elise!
Brugeravatar
ClausM
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 13. mar 2007, 13:50
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Medlemsnummer: 482

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 25. jul 2013, 14:04

Okay, men nu kan vi vel godt blive enige om at der ER forskel i vaegten paa en S1 og en S2 :-)

Ellers har du jo ioevrigt ret... grundkontruktionen er den samme(more or less), der er bare al det fandes "komfort" udstyr i en 2'er.. -og saa en tungere (men til tider kraftigere) motor...

Ved dog ikke med faelgene... vil da bestemt ikke anbefale nogen at saette tungere faelge paa en elise! -og selv ved en stoerre faegdiameter, er det jo ikke givet at den samlede "pakke" vil stige meget i vaegt?

-Mine faelge er endda ikke specielt lette.... fandt ud af jeg kan spare totalt 11kg, ved at saette TechnoMagnesium faelgene fra en 340r paa... desvarre er de MEGET svaerre at skaffe :-( -men ville bestemt vaere en serioes performance upgrade!
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf Jacob Juul Andersen skrevet 25. jul 2013, 20:09

Den største fordel ved en S1 frem for S2 er jo klart den er lettere. Det kan godt være det ikke er sindsygt mange kg, men en god del af de kg den er lettere sider på et meget kritisk sted.

Alle hub er jo i alu på en S1, samt bremseskiver. Det er altså rigetig man kg uaffjedret vægt der er på en s2, i forhold til en S1.
Brugeravatar
Jacob Juul Andersen
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 28. mar 2010, 17:56
Geografisk sted: Hundested
Medlemsnummer: 614

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 26. jul 2013, 09:06

Jakob, ved ikke helt om jeg er enig her.

Den stoerte fordel, er for mig at se at den er langt mere fokuseret. Man valgte en motor der var let, man valgte med vilke IKKE at fylde alt muligt bras (aricon, el-ruder, komfortable saeder, lyddaempning?!?! osv. osv.), og ja, man valgte at vise ting man aldrig foer havde set paa en gadebil.

Man gik ogsaa langt for at lave mange dele i alu, eller andre materialer... dette var ogsaa fint nok (specielt in mente at Elise'n jo i hoej grad blev bygget for at vise verden hvad Lotus var istand til). Men mange af disse dele er senere blevet udskiftet, da de ikke havde den holdbarhed/performance man kunne forvente.

Men her kommer jo saa det gode ved en Elise: -den bliver brugt, og i saerdeleshed brugt til race. Saa der udvikles loebende (og til stadighed) nye og bedre dele til den. -Det er saaledes nu muligt at faa kulfibre bremser til en Elise... hvor mange andre biler er det lige udviklet til?

http://www.elise-shop.com/carbon-front- ... 02552.html
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf LasseNielsen skrevet 27. jul 2013, 17:17

Hej Martin

Super du har fået sat din undervogn op, bliver spændende om det betyder mindre dæk og bremse slid eller om det bare er kørestilen :-D

Ang. vægt og udstyr, så vil jeg jo som S2 ejer gerne lige forsvare os lidt her.. Der er større forskel i kg mellem typerne af S2ér end der er imellem S1 og S2(51 og 52 reg). 51 og 52 reg S2ér er begge med K motor og bagenden er stadig i alu lige som på en S1. Der er ikke el ruder, air-con eller anden "skrammel" i. Der er bedre sæder, et bedre tag som ikke er utæt og mindre vindstøj. Bilen er forbedre en del steder med det nye glasfiber og alt efter hvem man er, så ser den noget bedre ud :-D

Går du op i en 53 reg. med Toyota motor har den "jern" bagende for den kunne godkendes til det amerikanske markede. Den fik air-con, el ruder, sågar kopholder(ved ikke om det gælder alle modeller med toyota motor) og det er her S2 kommer til at veje "meget" mere.

Min er en 52ér med kort tag og "lav" vægt, jeg kiggede også på en 53ér med den ca. 190hk Toyota motor, air-con etc., det var sq også en fin bil. Jeg er sikker på den også kører godt, trods de ekstra kg.

Om der er 27l eller fuld tank på en Elise er ikke mere end 3,5kg(1 liter Benzin vejer ca. 0,7kg.)

Jeg har min Elise på corner vægt når den kommer ud og vinterhi, men jeg har mere fokus på at flytte med vægten end at se hvad den vejer. Så jeg kan faktisk ikke huske den "våde" total vægt.
/Lasse
BilledeBillede
Brugeravatar
LasseNielsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 27. jan 2010, 13:17
Geografisk sted: Fyn
Medlemsnummer: 583

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf Jacob Juul Andersen skrevet 28. jul 2013, 00:25

Hvad er det for dele man nu laver i jern for bedre holdbarhed?

Er klar over at bremseskiverne ikke kunne bruges på fx en Exige, men produktionsprisen på at gå fra mmc skiverne til jern spiller klart en rolle.

S1 modellen blev jo lavet til et lille entusiastisk publikum, troede man i hvert fald hos Lotus. Faktisk blev der jo solgt 3 gange så mange som man havde håbet turde på.

I mine øjne er S2 modellen langt bedre tilpasset et større publikum, og ja designet er da også med mere moderne linier.
Brugeravatar
Jacob Juul Andersen
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 28. mar 2010, 17:56
Geografisk sted: Hundested
Medlemsnummer: 614

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf LasseNielsen skrevet 28. jul 2013, 02:04

Jacob Juul Andersen skrev:Hvad er det for dele man nu laver i jern for bedre holdbarhed?


hmm jeg kan ikke lige finde min kilde, men jeg har da fundet dette:

2. The side sills of the Elise 52 chassis are cut down via machining, and reinforced with a series of bonded, interlocking prism-shaped aluminum extrusions. It is similar to the Dpel chassis, and stronger than the Elise 51's tub. Hydro-Aluminum provides the chassis as a complete banded assembly from its Bromyard, U.K. facility.

3. The forged front uprights are common among all 52 Elise variants, though the forged rear uprights on the U.S. car arose from a weight reduction exercise Lotus used to create the Ultra-Light Steel Auto Suspension for the steel industry's ULSAB program.
/Lasse
BilledeBillede
Brugeravatar
LasseNielsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 27. jan 2010, 13:17
Geografisk sted: Fyn
Medlemsnummer: 583

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf pl skrevet 28. jul 2013, 11:10

Brugeravatar
pl
Hyppig bruger
Hyppig bruger
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. jan 2006, 18:10
Geografisk sted: Nordborg
Medlemsnummer: 77

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 29. jul 2013, 13:45

Jacob Juul Andersen skrev:Hvad er det for dele man nu laver i jern for bedre holdbarhed?

Er klar over at bremseskiverne ikke kunne bruges på fx en Exige, men produktionsprisen på at gå fra mmc skiverne til jern spiller klart en rolle.

S1 modellen blev jo lavet til et lille entusiastisk publikum, troede man i hvert fald hos Lotus. Faktisk blev der jo solgt 3 gange så mange som man havde håbet turde på.

I mine øjne er S2 modellen langt bedre tilpasset et større publikum, og ja designet er da også med mere moderne linier.


Helt enig med det du skriver her. -S1'eren var ikke lavet til et stort publikum -hvilket betoed Lotus tog nogle valg de ikke ville havde gjort med masseproduktion i tankerne. -Her er specielt den arbejdsintensive maade at bygge clamsheels paa, jo netop blevet lavet om paa en s2.

Derudover viste mmc bremserne sig ikke holdbare til haardt brug, ligesom der senere hen er fundet adskildelige "svage punkter" paa bilen. -Heriblandt alu hub'en toe-linket, tandstangen osv osv.

Alt dette kan dog fikses, hvilket man boer, hvis bilen skal bruges haardt. -Er der dog tale om en bil primaert til vejen, er der naeppe nogen bedre end en original s1, med mmc skiver, alu hub osv.
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 29. jul 2013, 14:06

LasseNielsen skrev:Hej Martin

Super du har fået sat din undervogn op, bliver spændende om det betyder mindre dæk og bremse slid eller om det bare er kørestilen :-D



Nu har jeg dog ikke faaet indstillet undervognen for at undgaa daekslid (saa havde jeg nok valgt en anden konfiguration -se LotusElise.dk for detaljer). -Har valgt (ifht standard) Meget negativ camber, meget mindre toe ind bagpaa, og meget mere toe-out foran. -Alt sammen noget der vil goere bilen meget mere styrevillig -eller nervoes, som nogen nok vil beskrive det. -Men bestemt ikke slide mindre paa daekkene.

LasseNielsen skrev:Om der er 27l eller fuld tank på en Elise er ikke mere end 3,5kg(1 liter Benzin vejer ca. 0,7kg.)
.


Nu var det godtnok 23l jeg hvade, men selv ved 27l (og dine 0.7kg pr l), vaere en forskel paa 0.7*(38-27)=7.7kg -eller 10.5 ved mine 23l. -Hvis tankkapaciteten er stoerre paa en s2, vil der vaere endnu mere forskel.


LasseNielsen skrev:Jeg har min Elise på corner vægt når den kommer ud og vinterhi, men jeg har mere fokus på at flytte med vægten end at se hvad den vejer. Så jeg kan faktisk ikke huske den "våde" total vægt.



Finder du det noedvendigt at veje den hvert aar?
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf LasseNielsen skrevet 29. jul 2013, 16:23

MartinRiedel skrev:
LasseNielsen skrev:Hej Martin

Super du har fået sat din undervogn op, bliver spændende om det betyder mindre dæk og bremse slid eller om det bare er kørestilen :-D



Nu har jeg dog ikke faaet indstillet undervognen for at undgaa daekslid (saa havde jeg nok valgt en anden konfiguration -se LotusElise.dk for detaljer). -Har valgt (ifht standard) Meget negativ camber, meget mindre toe ind bagpaa, og meget mere toe-out foran. -Alt sammen noget der vil goere bilen meget mere styrevillig -eller nervoes, som nogen nok vil beskrive det. -Men bestemt ikke slide mindre paa daekkene.


Negativ camber vil nok hjælpe lidt på dækkene, når du er på bane.

MartinRiedel skrev:
LasseNielsen skrev:Om der er 27l eller fuld tank på en Elise er ikke mere end 3,5kg(1 liter Benzin vejer ca. 0,7kg.)
.


Nu var det godtnok 23l jeg hvade, men selv ved 27l (og dine 0.7kg pr l), vaere en forskel paa 0.7*(38-27)=7.7kg -eller 10.5 ved mine 23l. -Hvis tankkapaciteten er stoerre paa en s2, vil der vaere endnu mere forskel.

Flue-knepper eller detaljeorienteret: Der kan kun være 32l på min S2 :-)

MartinRiedel skrev:
LasseNielsen skrev:Jeg har min Elise på corner vægt når den kommer ud og vinterhi, men jeg har mere fokus på at flytte med vægten end at se hvad den vejer. Så jeg kan faktisk ikke huske den "våde" total vægt.



Finder du det noedvendigt at veje den hvert aar?


Ja, jeg tager gerne mine dæmpere af og renser alle gevind, så de ikke gror fast.

Så er det spændende om det gik med alle de quote i quote :-)
/Lasse
BilledeBillede
Brugeravatar
LasseNielsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 27. jan 2010, 13:17
Geografisk sted: Fyn
Medlemsnummer: 583

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf MartinRiedel skrevet 29. jul 2013, 16:35

Kan der virkelig kun vaere 32l paa en s2?
Elise 111s s1 & Evora GT410 Sport
Brugeravatar
MartinRiedel
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 471
Tilmeldt: 29. jun 2009, 22:52
Geografisk sted: Brønshøj
Medlemsnummer: 582

Re: Cornervejning og GEO: Serwanski Vehicle Dynamics AB

Indlægaf LasseNielsen skrevet 29. jul 2013, 16:43

MartinRiedel skrev:Kan der virkelig kun vaere 32l paa en s2?


Jeg ved det faktisk ikke. 32 er det største tal den kan skrive i tankmåleren, efter "Full". når den er ved at være tom skriver den "refill" efter der har stået 6 liter tilbage. Jeg har prøvet at køre nogle dage med "refill" og der kunne jeg max få 29-30 liter på.
/Lasse
BilledeBillede
Brugeravatar
LasseNielsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 27. jan 2010, 13:17
Geografisk sted: Fyn
Medlemsnummer: 583

Næste

Tilbage til Værksteder, forhandlere m.v.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst