Europa 1973 skrev:Kan i hjælpe mig med hvad den gearkasse jeg har hedder, det er en 5 speed hvor skiftet sider bagerst i gearkassen. Har i hørt om den kan slå hul i gearhuset bagerst hvis den får et slag på rør forbindelsen til gearskiftet. Den blev skadet under transporten til Danmark.
Ja, det lavthængende gearskifte er ikke det smarteste ved den bil. Hvis man f.eks. rammer imod ved at bakke ind over en kantsten, kan det bagerste hus og andre dele inde i gearkassen sagtens tage skade.
Gearkassen hedder 365, der skal sidde et lille rundt blikskilt bagerst på gearkassen med f.eks. teksten 365-04 eller 365-07. Om det er 04 eller 07 er ikke så vigtigt. Den stammer så vidt jeg husker fra R15, R17, formentlig også R12, og måske også R18 og som foreslået skal du sikkert søge den i Renault-kredse eller hos Banks.
De er dyre; der har lige været een på ebay, som dog ikke opnåede ønsket bud på 350$:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0363839160P.S. Inden du trækker huset af gearkassen, så sæt gearkassen i 3. eller 4. gear. På den måde låser du 5. gear og skiftegaffel til gearkassen, og du undgår at en lille metalkugle kommer løs inde i gearkassen, hvor den falder ned i det inderste. BTDT, og jeg har garanteret set sjov ud, mens jeg stod og rystede 30kg gearkasse i alle mulige og umulige positioner indtil kuglen endelig fandt vej ud af labyrinten.