Dødt batteri

Tekniske forklaringer, illustrationer m.m. vedr. Lotus.

Dødt batteri

Indlægaf Aamand skrevet 1. apr 2018, 21:17

Hej

Jeg købte en 04 Elise 111s sidste år. Den har stået tørt og varmt i vinter og nu er det vidst på tide at få den ud af garagen.

Jeg vil derfor høre jeres erfaringer ved at få jeres biler startet op og gjort forårsklar. Jeg besøgte den i sidste uge og batteriet var fladt.

Så mit første spørgsmål er om der er noget specielt der skal tages højde for når bilen skal jump-startes i forhold til når en ‘almindelig bil’ skal jump-startes?

Andet spørgsmål går på om hvad I gør(ud over at køre) for at batteriet ikke løber død i vintermånederne?

Mvh
Michael
Brugeravatar
Aamand
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. feb 2017, 21:03
Geografisk sted: København
Medlemsnummer: 759

Re: Dødt batteri

Indlægaf behrens skrevet 1. apr 2018, 22:14

Jeg bruger sætter altid en oplader til min Elise når jeg ikke bruger den. Det skal være en lader med vedligeholdelsesprogram. Ellers er det usundt for batteriet. Jeg købte en hos ALDI for et par år siden for 200,-. Mon ikke denne er fin:
https://www.batteribyen.dk/noco-genius-g1100-batterioplader-til-6v-og-12v-1100ma-19952

Min lader kan give op til 1-2A så vidt jeg husker. Det er fint da den kun skal vedligeholde.

Jeg har lavet et dedikeret stik til at koble opladere på så jeg ikke skal fjerne sprinkler tanken for at nå ned til batteriet.
http://www.rc-netbutik.dk/shop/385-stik/2191-xt60/
Det er placere et let tilgængeligt sted og har en 5A sikring på plus siden.

mvh Henrik
Brugeravatar
behrens
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14. maj 2016, 15:18
Geografisk sted: Vejle
Medlemsnummer: 743

Re: Dødt batteri

Indlægaf TheRealStig skrevet 1. apr 2018, 23:28

Batteritype og oplader skal passe sammen. Alm. blybatterier er ikke så kritiske, men man skal bruge en intelligent lader med cyklus.
Er der tale om letvægtsbatteri som f.eks. Odyssey SKAL man bruge den anbefalede lader.
Alm. blybatterier kan ikke tåle dybdeafladning. 3 gange og batteriet er ødelagt.
Brugeravatar
TheRealStig
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: 30. maj 2007, 23:03
Geografisk sted: Saunte
Medlemsnummer: 574

Re: Dødt batteri

Indlægaf deepo skrevet 1. apr 2018, 23:30

Jeg har også altid en vedligeholdelseslader på, når min Elise står i garage. Ellers er batteriet væk på under en måned.
Det er bilens alarm/startspærre, som sluger strømmen.

Min lader kom med ledninger der kunne skiftes mellem de almindelige clips, og så en ledning med øjer til fast montering. Så det bruger jeg.

Jeg har jump startet den flere gange. Det er samme fremgangsmåde. Sæt eksternt batteri på, vent til dioden i speedometeret blinker, frakobl startspærre og start bilen.

Husk at starte med at sætte minus på minus, og til sidst plus på plus. Jeg bruger batteriets terminaler på begge batterier.

/Mogens
Brugeravatar
deepo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 241
Tilmeldt: 17. apr 2013, 15:51
Geografisk sted: Nibe
Medlemsnummer: 670

Re: Dødt batteri

Indlægaf Kasper skrevet 2. apr 2018, 08:10

Jeg bruger altid en vedligeholdelseslader, når bilen er parkeret i garagen, for at undgå, at alarm/startspærre dræner batteriet. Jeg bruger en intelligent "OptiMate" lader, som jeg har forsynet med en lang ledning og et stik til cigartænderstikket, da det altid er "live" på min Elise. Så skal ledningen blot ind i kabinen og i stikket.

Som det er nævnt, så skal laderen passe til batteriet. Det er specielt Lithium batterier du skal være opmærksom på (hvis du har sådant et). Odyssey batterier er dog med bly.

Mvh,
Kasper
Brugeravatar
Kasper
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30. jul 2006, 16:21
Geografisk sted: Aarhus
Medlemsnummer: 660

Re: Dødt batteri

Indlægaf Aamand skrevet 3. apr 2018, 23:05

Tak for svarene alle sammen. Den blev startet uden problemer og det var super med en tur i det gode vejr :-)

Mvh
Michael
Brugeravatar
Aamand
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. feb 2017, 21:03
Geografisk sted: København
Medlemsnummer: 759


Tilbage til Teknik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster